HT jrg.49 nr.2

Historisch tijdschrift voor de IJsseldelta, jaargang 49, nummer 2 2024

In dit nummer o.a.:

Archeologie als begin van alles
Onze oudste werkgroep, archeologie, stond vijftig jaar geleden aan de basis van het ontstaan van de organisatie die we nu kennen als de Historische Vereniging voor de IJsseldelta ‘Jan van Arkel’. Tot 23 juni was in de hal van De Stadskazerne een overzichtsexpositie van tientallen vondsten door werkgroepleden de afgelopen halve eeuw in de rijke schattenbodem van de oude stad. Oud-voorzitter van de vereniging en voormalig lid van de werkgroep Wout van Capelle vertelde bij de opening ervan hoe oorsprong van werkgroep en vereniging met elkaar verweven waren.

Genealogie van een veermannengeslacht
Het Grafhorsterveer werd volgens de overlevering meer dan 120 jaar bediend door één familie, de familie Van den Beld. In deze derde aflevering van onze Kamper Verenserie laat André Westendorp zien hoe bronnen voor genealogisch onderzoek kunnen bijdragen aan het onderzoek naar het staven of ontkrachten van zo’n bewering.

Maarten van Rossem spreker jubileumsymposium
De bekendste historicus van Nederland, Maarten van Rossem, is hoofdspreker op het symposium ’50 jaar historische vereniging’ op zaterdagmiddag 28 september in De Stadskazerne. Daarnaast krijgen drie boeiende onderwerpen van sprekers uit eigen gelederen de ruimte: Muziekarchief Kampen (Dick van der Wal), de Historische Brigade van de Koninklijke Marechaussee (Richard Remmers) en Museum Stadsboerderij (Gerda van Dijk / Evert Duitman).
De belangstelling is groot, de zaal bijna vol, toegang voor leden enkel na vooraanmelding

Muurreclames en struikelstenen
Onze vereniging nam het beheer over van de muurreclames, gevelstenen en het gaperbeeld van de Stichting Stadsherstel Kampen (SSK). Daarnaast trad de Stichting Kamper Struikelstenen als werkgroep toe tot onze vereniging. Met deze twee stappen beheren we nu fysiek erfgoed in de publieke ruimte. Het is een sluitstuk van veranderingen die zich in hoog tempo voltrekken binnen historie en erfgoed minnend Kampen.

Dit Historisch Tijdschrift (HT) van HV Jan van Arkel verschijnt 5 juli wordt zoals gebruikelijk verspreid onder leden van HV Jan van Arkel. Tevens is het te koop bij The Read Shop Bos en via www.hvjanvanarkel.nl

prijs : € 5,00 (excl. verzendkosten)