Freddy Schinkel, fotojournalist

Nieuwsfotograaf Freddy Schinkel (IJsselmuiden, 1965) vereeuwigt al meer dan veertig jaar onze jongste geschiedenis. Hij legt vast zoals alleen hij dat kan, met ruim 350.000 beelden sinds 1980. Dit boek toont daarvan een selectie van 250 foto’s. Schinkels groei in het ambacht van de fotojournalistiek is uitzonderlijk. Zijn beelden kleuren ons collectieve geheugen van hoe Kampen, IJsselmuiden, omliggende kernen en het buitengebied ooit waren. Op dagelijkse basis in de krant lijkt het niet erg ingrijpend, maar als je beelden na ruim veertig jaar als geheel bekijkt, zie je ineens hoe alles is veranderd. En hoe goed ze eigenlijk zijn.
Freddy Schinkel is met zijn camera de eerste historicus ter plaatse, maar zijn foto’s hebben ook artistieke meerwaarde. De onverwoestbare elementen in ons landschap, de IJssel, de uiterwaarden, de wolkenluchten, het boerenland en de beroemde Kamper binnenstad, door de lens van Freddy Schinkel wordt het fotokunst.
Freddy Schinkel, fotojournalist toont een kleine greep uit zijn omvangrijke oeuvre van 1980 tot 2022. De beelden worden in perspectief geplaatst met een inleiding door journalist Anne Boer en een biografische schets door Herman Broers. Zij belichten de fotojournalist als vakman en de IJsselmuider jongen die journalistiek en geschiedschrijving van Kampen en omgeving een grote dienst bewees door er te zijn en vast te leggen wat hij ziet.

De prijs voor leden van de HV JvA is € 24,95.
Verzendkosten naar een adres buiten de gemeente Kampen zijn € 8,25.

216 pagina’s, hardcover, gebonden, formaat A4-liggend (297 x 210 mm.), fullcolour
ISBN: 978-90-827367-6-2 NUR: 653
Foto’s: Freddy Schinkel, teksten: Anne Boer, Herman Broers
Winkelprijs: € 29,95. Prijs voor leden HV JvA: € 24,95
Uitgever: HV ‘Jan van Arkel’

Kamper Almanak

UITGIFTE KAMPER ALMANAK 2023 VANAF 18 NOVEMBER BIJ THE READSHOP BOS

Klik hier voor meer info.