HT jrg.45 nr.2

Historisch tijdschrift voor de IJsseldelta, jaargang 45, nummer 2, juni 2020

De tweede uitgave van het geheel vernieuwde Historisch Tijdschrift van de historische vereniging voor de IJsseldelta Jan van Arkel is op 23 juni verschenen.

Ondanks de coronacrisis is ‘gewoon’ het tweede nummer van 2020 (jaargang 45) van het Historisch Tijdschrift van historische vereniging voor de IJsseldelta Jan van Arkel verschenen. Dit juninummer, 48 pagina’s dik en in kleur, brengt geschiedenis die actueler is dan ooit.

Zo gaat de redactie in op de Kamper wortels van Nederlands meest omstreden koloniale militair, generaal Jo van Heutsz (1851-1924). Kampen was de stad waar hij in 1867 aan zijn opleiding begon. Van Heutsz was in 1938 al 14 jaar dood toen de stad haar belangrijkste kazerne naar hem vernoemde. Daarna viel hij in ongenade. Het HT vertelt hoe dat nu eigenlijk zit met Kampen en Van Heutsz, die alweer onder vuur ligt.

Verder schrijft het HT over de invoering van de Drankwet van 1881. Het was de eerste en niet de laatste keer dat de overheid de horeca in Nederland aan banden legde. Hoe beïnvloedde de drankwet de horeca in Kampen dat op dat moment meer dan tachtig tapperijen kende?

Het HT opent met het antwoord op de vraag wie toch die saluerende jongetjes waren op die foto bij de bevrijding van Kampen uit de WO2-special van maart. Binnen een paar weken waren ze gevonden, gezond en wel, en met kostelijke herinneringen. Zie ook zoektocht-naar-bevrijdertjes-geslaagd .

Het HT wordt zoals gebruikelijk verspreid onder leden van HV Jan van Arkel. Tevens is het te koop bij The Read Shop Bos en via www.hvjanvanarkel.nl

aantal pagina’s : 48
prijs : € 5,00 (excl. verzendkosten)

Downloaden (PDF, 1.7MB)