Historisch tijdschrift voor de IJsseldelta, jaargang 48, nummer 2, juni 2023

Nummer 2Cover HT 2023 48-2 Thea Beckman Kampen van jaargang 48 opent met een artikel over Thea Beckman.

Jeugdboekenschrijfster Thea Beckman (1923-2004) wist generaties tot de geschiedenis te inspireren. Ze schreef niet alleen Kruistocht in spijkerbroek (1972), maar ook vier boeken over Kampen, met Hasse Simonsdochter als haar eigen lievelingsverhaal Cor Adema wees Beckman in 1979 op de kwaliteiten van Kampen voor haar oeuvre. Ze werd verliefd op de middeleeuwse stad. Beckman-biograaf Vivian de Gier was bij HV ‘Jan van Arkel’ te gast en sprak over leven en schrijverschap van Thea Beckman en haar band met Kampen.

De fietsen van Fikse.Veel Kampenaren kennen naaimachinewinkel Fikse nog wel, aan de Oudestraat 108. In 2017 sloot de zaak na maar liefst 80 jaar. Het bedrijf begon evenwel in 1900 als rijwielhandel. Fietshistoricus Theo de Kogel uit Zwolle verzamelde feiten uit de geschiedenis van deze ooit lokaal zeer bekende rijwielhandel.

Expositie: de laatste dagen van (Jo) Leo Snoep. Fotografe Ursula van de Bunte verbeeldde met haar fotoproject de laatste dagen van Leo Snoep haar visie op het tragische verzetsverhaal van de Kamper machinefabrikant Jo Leo Snoep (1903-1944). Aanleiding was het artikel over Snoeps dood en de zoektocht naar de feiten van diens kleinzonen, zoals gepubliceerd in dit Historisch Tijdschrift (editie maart 2020). De tentoonstelling is nog één keer te zien, in dit nummer.

Jubileumprogramma HV ‘Jan van Arkel’ 50 Het seizoen 2023-2024 wordt boeiend, druk en feestelijk! Want onze vereniging bestaat 50 jaar. Groter dan ooit, met meer aanbod dan ooit en een mooie toekomst voor de boeg. Alle reden om eens met elkaar stil te staan bij onszelf. De contouren van het jubileumseizoen 2023-2024: wat zit er in het vat?

Niet één maar drie Joodse overlevenden. Laurens Hooisma neemt ons mee in een minder bekend verhaal. Volgens de overlevering was tandarts Polak, zijn naam valt altijd in combinatie met zijn beroep, de enige Joodse inwoner van Kampen die de Tweede Wereldoorlog overleefde. Dit is evenwel onjuist. Ook Wolf van der Hoeden en Grietje Kist-Wallage ontkwamen aan moord door de nazi’s. Een reconstructie.

Dit, en nog veel en veel meer.

De zomereditie van het Historisch Tijdschrift (HT) van HV Jan van Arkel verschijnt 15 juni en wordt zoals gebruikelijk verspreid onder leden van HV Jan van Arkel. Tevens is het te koop bij The Read Shop Bos en via www.hvjanvanarkel.nl

prijs : € 5,00 (excl. verzendkosten)