Historisch tijdschrift voor de IJsseldelta, jaargang 46, nummer 2, juni 2021

Deze uitgave van het Historisch Tijdschrift van HV Jan van Arkel bevat een special over de geschiedenis van de bruine vloot in Kampen en een fotoserie over verdwenen scheepvaart. Ook kijken oud-burgemeesters Kleemans en Markusse van Kampen en IJsselmuiden vooruit naar het vertrek van ambtsgenoot Bort Koelewijn. En nog veel meer!
Op het bunkerschip van Toon Slurink aan de IJsselkade ontstond in 1977 de Hanzestad Compagnie. Met de groei mee van deze ‘bruine vloot’ – zeilvrachtschepen als toeristentrekkers – herontdekte Kampen haar maritieme verleden als economische kans. De Kamper bruine vloot telde 43 schepen toen het de stad in 1994 een heus vlaggenschip leverde, de ‘Stedemaeght’, gedoopt door de kroonprins. Maar in 2001 kwam de Eilandbrug en werd alles anders. Met ‘aartsouders’ van de Kamper bruine vloot, Toon Slurink en Hetty Schinkel, kijken we terug op hun levenswerk en zien we hoe de volgende generatie de vloot sterker uit de coronacrisis probeert te laten komen.
De ‘foute’ politiechef van Kampen in de oorlog Johan Boesveld kreeg de doodstraf. Desondanks liep hij tien jaar na de bevrijding alweer in Kampen rond en stierf hij er als vrij man. Hoe kan dat? Laurens Hooisma zocht het uit.
Wijnhandelaar en Nutsspaarbank-bestuurder Frans Walkate was met zijn historische archief, collectie, gebouw en Kamper Almanak van groot belang voor de geschiedschrijving in de stad. Maar dat in hem een vrijdenker school, dat ontdekte zijn biograaf Geraart Westerink. In september verschijnt zijn boek over Walkate, in het HT alvast een voorpublicatie.
Ook wij nemen afscheid van de in mei overleden vakfotograaf Henk Woning, voor wiens camera de halve stad is getrouwd.
Dit en nog veel meer, in het HT dat vanaf 18 juni is bezorgd bij alle leden.
Niet-leden kunnen deze uitgave via het bestelformulier bestellen.

Downloaden (PDF, 199KB)