Gesproken historie

Wie kent ze niet? Verhalen van vroeger over bijzondere mensen, voorvallen, huizen, beroepen, bijnamen, etc., die je ooit eens hebt gehoord, maar die nog nooit op papier zijn gezet. Er zijn ouderen die daar heel goed over kunnen vertellen. Hun kennis zal echter grotendeels verloren gaan als de komende tijd die verhalen niet nauwkeurig worden vastgelegd. Zeker daar waar het de oorsprong en achtergronden van die verhalen betreft.

Een aantal leden van de Historische Vereniging voor de IJsseldelta ‘Jan van Arkel’ en mensen rond het Gemeentearchief Kampen hebben daarom het ambitieuze plan opgepakt om door middel van interviews bijzondere kennis van en inzichten over de geschiedenis van de IJsseldelta vast te gaan leggen. Deze nieuwe werkgroep zoekt leden die het team willen versterken en die het leuk vinden vraaggesprekken voor te bereiden, te houden en uit te werken.

Een selectie van resultaten van gehouden interviews zijn te lezen op de blogpagina’s. Daar kunt u ook reageren op een verhaal.

Belangstelling? Neem dan contact op met de secretaris René de Ruiter. (vasb@uiwnainanexry.ay).