Zaterdaglezing: Vilan van de Loo – Generaal van Heutsz

Activiteit | 19 oktober 2024

In 2024 is het 100 jaar geleden dat Kampen ineens haar twee belangrijke militaire instituties verloor die de stad na 1850 grote voorspoed hadden gebracht: het Instructie Bataljon, de onderofficiersopleiding voor het Nederlandse en Nederlands-Indische leger waarvoor de huidige Stadskazerne werd gebouwd, en de Hoofdcursus, de officiersopleiding voor het Koninklijke Nederlands-Indische Leger (KNIL), sinds 1877 ondergebracht in de Koornmarktkazerne.

De beroemdste ‘zoon’ van het Instructie Bataljon in Kampen is die in 1867 opgekomen Drentse jongen uit Coevorden die het na een indrukwekkende militaire loopbaan zou brengen tot wellicht de meest omstreden figuur in de Nederlandse koloniale geschiedenis: gouverneur-generaal Joannes Benedictus van Heutsz (1851-1924). Van Heutsz overleed in datzelfde jaar 1924. Bij een reünie in 1938 kreeg de kazerne waar het Instructie Bataljon van 1851 tot 1924 gevestigd was officieel de naam ‘Generaal J.B. van Heutszkazerne’. Van Heutsz werd toen geadoreerd in ons land, maar viel sindsdien keihard van zijn voetstuk wegens het excessieve militaire geweld van Nederland onder Van Heutsz’ leiding in de toenmalige ‘Oost’, met name bij de onderwerping van Atjeh.
Schrijfster, onderzoekster en neerlandica Vilan van de Loo (1961) uit Leiden is een groot kenner van de Nederlandse militaire en koloniale aanwezigheid in Nederlands-Indië. Ze schreef er talloze boeken over, waaronder in 2020 bij Prometheus Uit naam van de majesteit, een biografie van Jo van Heutsz. Vilan van de Loo vertelt tijdens deze zaterdagmiddaglezing uitgebreid over het leven, de carrière en het veranderde oordeel van de geschiedenis ten aanzien van deze omstreden generaal naar wie uitsluitend in Kampen nog altijd een gebouw genoemd is.

We hebben deze lezing op de zaterdagmiddag gepland omdat dit voor ons een kans was haar met dit onderwerp te programmeren. Een doordeweekse avond is voor haar niet mogelijk.

Zaterdag 19 oktober in de Johan van Mulkenzaal in de Stadskazerne. (14.00 uur, zaal open: 13.30 uur)

Entree is voor leden van HV Jan van Arkel gratis, niet-leden 2 euro vrijwillige bijdrage.