Informatiebijeenkomst vrijwilligers Kiekjeskist

Activiteit | 28 maart 2024

Informatiebijeenkomst vrijwilligers Kiekjeskist

Historische Vereniging Jan van Arkel, Stadsarchief en Bibliotheek Kampen hebben iets nieuws, de kiekjeskist. We zoeken vrijwilligers die met deze kist op pad willen gaan. Tijdens deze korte bijeenkomst vertellen we geïnteresseerden er graag meer over.

Kiekjeskist Kampen

Gezocht: vrijwilligers die met de Kiekjeskist op pad willen gaan!

Historische Vereniging Jan van Arkel, Stadsarchief en Bibliotheek Kampen hebben iets nieuws gemaakt; 5 houten kisten met daarin veel archieffoto’s uit  de jaren ’50 ’60 en ’70 van Kampen en de omliggende kernen. Bij al deze foto’s ontbreekt in het archief nog informatie: wie staat er op de foto? Welk gebouw is er te zien? Over welke gebeurtenis gaat het? Eén kist gaat vooral over Brunnepe, één heeft vooral foto’s van de kernen en 3 kisten gaan over Kampen in het algemeen.

We zoeken vrijwilligers die met de kisten op pad willen gaan naar groepjes van oudere Kampenaren, om tijdens een gezellig samenzijn met hun opzoek te gaan naar de ontbrekende informatie. We zoeken mensen die het leuk vinden om mensen vragen te stellen over de foto’s. Het doel is zowel gezelligheid, als informatie ophalen waarmee het archief van Kampen wordt verbeterd. Dat laatste heet ook wel burgerwetenschap of ‘citizen science’ met een Engels woord.

Als vrijwilliger neem je deel aan een voorbereidende bijeenkomst en vind je het leuk om tussen april en half juni zo’n twee of drie keer met de kist op pad te gaan naar groepjes oudere Kampenaren. We gaan bijeenkomsten plannen in bijvoorbeeld wijkcentra, verzorgingstehuizen, ’t Kulturhus in IJsselmuiden en in de Stadskazerne.

De voorbereidende bijeenkomst is gepland op donderdag 28 maart van 15.00 tot 16.00 uur in de Stadskazerne.

Geef je op voor dit project bij Anne Marth via de pagina van de bibliotheek.  Kom gerust ook naar de bijeenkomst als je eerst meer informatie wilt hebben voordat je kan toezeggen of je meedoet. Komt 28 maart je echt niet uit maar ben je wel enthousiast? Laat het weten aan Anne Marth dan plannen we nog een ander moment!