Lezingavond: ‘MUT KUNN’N’. De geschiedenis van het carbidschieten – Jonn van Zuthem en Johan Ekkel

Activiteit | 12 december 2023

Op 1 december werd tijdens het eerste Nationale Carbidschietcongres in Kampen het boek MUT KUNN’N gepresenteerd, over de traditie van het carbidschieten in Kampen en de rest van Oost- en Noord-Nederland.
HV JvA-leden en auteurs van het boek Johan Ekkel en Jonn van Zuthem, neven uit Kampen, de ene politiechef en de ander historicus, vertellen deze avond hoe het komt dat Kampen als carbidhoofdstad van Nederland midden in de bebouwde kom zo’n diepgewortelde plattelandstraditie erop nahoudt. En niet met plastic ballen, zoals in Drenthe, maar met echte deksels.
Het Kamper carbidschieten is nu immaterieel erfgoed en Ekkel en Van Zuthem belichten hoe dit zo gekomen is. Van de oervorm van lawaai en knallen als markering van de jaarwisseling, tot het ‘slepen’ in boerengemeenschappen, en de verschillende vormen van knallen met melkbussen die Nederland kent. En natuurlijk over de grote confrontaties tussen Brunneper jongeren en de Mobiele Eenheid in de jaren zeventig, waar met een uitgekiende de-escalatiepolitiek van burgemeester Kleemans en politiechef Oldersma – de leermeester van Johan Ekkel – een einde aan kwam.

Het boek MUT KUNN’N is deze avond ook te koop.

LET OP! We verwachten een hoge opkomst. Wilt u verzekerd zijn van een plaatsje, kom dan vroeg. Vol is vol.

Dinsdag 12 december in de Johan van Mulkenzaal (20.00 uur, zaal open: 19.30 uur) Entree is voor leden van HV Jan van Arkel gratis, niet-leden 2 euro vrijwillige bijdrage.