Thea Beckman avond

Activiteit | 9 mei 2023

Het 100ste geboortejaar van kinderboekenschrijfster Thea Beckman en haar bijzondere band met Kampen.

In vier van haar beroemde historische jeugdboeken staat het Kampen van de middeleeuwen centraal. Ze had een speciale band met onze stad, die blijkt uit schitterende publicaties als Hasse Simonsdochter, De Stomme van Campen, Het wonder van Frieswijck en Gekaapt!. In 2023 is het honderd jaar geleden dat Thea Beckman (1923-2004) werd geboren. Reden voor de Historische Vereniging voor de IJsseldelta ‘Jan van Arkel’ om stil te staan bij leven en werk van de kinderboekenschrijfster die onze stad in haar hart sloot. De laatste lezingavond van het seizoen 2022-2023, op dinsdag 9 mei vanaf 20.00 uur in De Stadskazerne, is een hele bijzondere en staat geheel in het teken van leven en werk van Thea Beckman.

Hoofdgast van de avond is Beckman-biograaf Vivian de Gier. Zij zal vertellen over haar boek in wording over leven en werk van Beckman, een van de bekendste en bestverkochte kinderboekenschrijvers in de Nederlandse geschiedenis. De Beckman-biografie zal naar verwachting in het voorjaar van 2024 verschijnen bij uitgeverij Balans. Kampen eerde haar volop en vernoemde onlangs nog het nieuwe Thea Beckmanplantsoen naar haar.
Wat is de waarde van historische jeugdromans als die van Thea Beckman voor de jeugd en de geschiedenis zelf? Hoe belangrijk is het stimuleren van capaciteit tot fantasie bij de jeugd en hoe verhoudt die zich tot historie en het kennismaken met ons verleden? Wat kunnen we, bijna twintig jaar na haar overlijden nog leren van het veelbekroonde oeuvre van The Beckman?
Voorzitter Herman Broers gaat deze avond niet alleen in gesprek met Vivian de Gier, maar ook met Cor Adema, oud-directeur van de Mgr. Zwijsenschool, oud-wethouder en tegenwoordig stadsgids, die ooit verantwoordelijk was voor het contact van Beckman met Kampen. We spreken met Kampens bekendste hedendaagse kinderboekenschrijver en -illustrator Iris Boter. Zij groeide op met de boeken van Beckman zoals duizenden kinderen van haar generatie. Wat is het verschil tussen de kinderboeken van toen en nu? Anne Marth Kuilder schuift aan namens de Bibliotheek Kampen om te spreken over de waarde van het werk van Thea Beckman voor de lezers – oud en jong – van vandaag.

THEMA-AVOND THEA BECKMAN 100 & KAMPEN
Johan van Mulkenzaal, De Stadskazerne, Kampen
Dinsdag 9 mei, 20.00 uur (zaal open: 19.30 uur)
Toegang gratis voor leden HV JvA, niet-leden betalen een (vrijwillige) bijdrage van 2 euro