Dubbellezing : “de Traanjager” en “De laatste dagen van de dorpsgek”

Activiteit | 14 maart 2023

Dubbelelzing door Anne-Goaitske Breteler over: De Traanjagers (de naoorlogse walvisvaart) en De laatste dagen van de dorpsgek (geschiedenis van de geestelijke gezondheidszorg op het platteland).
De Kamper oud-wethouder Henk Bastiaan was ooit een ‘traanjager’, een jonge walvisvaarder direct na de Tweede Wereldoorlog. Cultureel antropoloog en publiekshistoricus Anne-Goaitske Breteler (Dokkum, 1996) schreef in 2018 een boek en maakte vorig jaar een podcast samen met actrice Anna Drijver over de laatste nog levende ‘traanjagers’, over deze bijzondere en vergeten episode uit de Nederlandse naoorlogse geschiedenis, waarbij honderden jonge mannen op avontuur gingen met de ‘Willem Barentsz’ richting de Zuidpool. Voor de pauze spreekt ze hierover.
Na de pauze belicht Anne-Goaitske Breteler haar in januari 2023 te verschijnen boek De laatste dagen van de dorpsgek. Hierin onderzoekt ze hoe er door de eeuwen heen is omgegaan met geestelijke gezondheid. Hoe kan het dat er aanzienlijk veel suïcides op het platteland voorkomen, in tegenstelling tot een relatief lage aanspraak op de GGZ? Waar is de dorpsgek gebleven? En wat was de grens tussen ‘krankzinnig’ gedrag of ‘net anders’ zijn? In de lezing vertaalt ze haar bevindingen door filmbeelden, foto’s, maar ook gedeelde ervaringen op te halen en te tonen. Vaak ligt het verhaal dicht bij de mensen zelf, en is het juist de binding met de grond en de agrarische cultuur die misschien nog wel verder doorwerkt in de huidige plattelander, dan eerder gedacht.

De lezing vindt plaats op dinsdag 14 maart 2023 in de Johan van Mulkenzaal in de Stadskazerne, Oudestraat 216 te Kampen. De aanvang is 20.00 uur (inloop vanaf 19.30 uur). Leden van de historische vereniging en de bibliotheek hebben gratis toegang. Van niet-leden vragen we een bijdrage van 2,00 euro. Consumpties zijn voor eigen rekening.

Kamper Almanak

UITGIFTE KAMPER ALMANAK 2023 VANAF 18 NOVEMBER BIJ THE READSHOP BOS

Klik hier voor meer info.