Lezing “Zee vol wrakken en verdronken dorpen”

Activiteit | 10 mei 2022

MARITIEM ARCHEOLOOG YFTINUS VAN POPTA: ZEE VOL WRAKKEN EN VERDRONKEN DORPEN
Yftinus van Popta (35) geldt als de jongste ster aan het firmament van de Nederlandse maritieme archeologie. In zijn korte carrière tot nu toe vond hij al een bijzonder aantal scheepswrakken, met name in de Noordoostpolder en door gegevens te koppelen wist hij het verhaal ervan te reconstrueren. In 2020 promoveerde hij op zijn onderzoek naar de verdronken dorpen van de Zuiderzee, verdwenen gemeenschappen uit de periode 1100-1400, toen ook Kampen bloeide, waarvan hij aan de hand van kaarten en gevonden bodemresten in de polder zowel plaats als geschiedenis kon bepalen. In zijn boeiende lezing ‘Een zee vol wrakken en verdronken dorpen’ verbaast Van Popta zijn publiek over wat hij vond, maar vooral ook over de manier waarop.

De lezing vindt plaats op dinsdag 10 mei 2022 in de Johan van Mulkenzaal in de Stadskazerne, Oudestraat 216 te Kampen. De aanvang is 20.00 uur (inloop vanaf 19.30 uur). Leden van de historische vereniging en de bibliotheek hebben gratis toegang. Van niet-leden vragen we een bijdrage van 2,00 euro. Consumpties zijn voor eigen rekening.

Kamper Almanak 2023

Deze kunt u hier bestellen.

En tevens te koop bij Readshop Bos op de Oudestraat.