De melkventer van IJsselmuiden

28-06-2015

Jongeren kennen het niet, maar wie van de ouderen weet het nog ? Tot zo’n 40 jaar geleden was het nog een normaal straatbeeld; melkventen. In IJsselmuiden was Henk Teune. In IJsselmuiden kennen we hem als voormalige koster van de Nederlandse Hervormde kerk (Dorpskerk), maar tot voor 40 jaar geleden was hij melkventer. Ik kan me het nog goed herinneren dat mijn moeder een geel emmertje had. Deze werd brandschoon gehouden en als Henk Teune met zijn melkwagentje langs kwam, ging daar 2 liter melk in. Gewoon aan de wagen op straat bij de voordeur. Nu ondenkbaar, maar toen heel gewoon en je had geen afval als melkpakken.
Zaterdagmiddag, als de werkweek voor Henk voorbij was, werd de melkwagen schoon gemaakt. Gewoon bij zijn huis. Hij woonde op de hoek van de Veenstraat en Bloemstraat. De melkwagen werd met een waterslang schoon gespoten wat tot gevolg had dat de hele kruising wit was van de melkresten.

Wie kent ook van deze ervaringen ?

Door: André Westendorp

Discussiëer mee: