Lezing en boekbespreking Peter Sierksma (on-line)

Activiteit | 16 november 2021

De lezing met boekpresentatie van auteur Peter Sierksma van zijn boek ‘Mijnheer, dat weiger ik’, Een politieman in verzet, over Pieter Kapenga (1898-1982) op dinsdag 16 november om 20.00 uur, gaat online. De lezingavond gaat niet fysiek door, maar wordt vervangen door een online interviewgesprek aan tafel, live op dat tijdstip vanuit de Nieuwe Kerk in Kampen. Het gesprek zal te volgen zijn via de youtube-kanalen van de Nieuwe Kerk, de Bibliotheek Kampen en Kampenonline.nl. Dit is unaniem besloten door de organisatie, inclusief HV JvA, wegens de strengere coronaregels van het kabinet.

Voor deze lezing met boekpresentatie zijn maar liefst 140 aanmeldingen. Reden voor de partners van De Stadskazerne om sowieso al uit te willen wijken naar de Nieuwe Kerk, waar eerder al Eva Vriend te gast was met 200 belangstellenden. Nu de coronaregels verder worden verscherpt, wordt het een online-evenement dat voor iedereen via internet te volgen zal zijn via de link https://youtu.be/BV5GnXXbfuk.
HV JvA en De Stadskazerne zijn bestuur van de Nieuwe Kerk en koster Joop van Dijk zeer erkentelijk dat dankzij hen onder de gegeven omstandigheden dit online kan doorgaan.

Op 16 november om 20.00 uur gaat HV JvA-voorzitter Herman Broers (zelf historisch journalist) live aan tafel in gesprek met auteur/historicus Peter Sierksma. Ook schuiven aan NIOD-onderzoeker Hinke Piersma die eerder schreef over de rol van de Nederlandse politie onder het nazibewind en de zoon van politieman Pieter Kapenga, Roel Kapenga. Piersma zal Kapenga het eerste exemplaar van het boek officieel overhandigen. De uitzending zal muzikaal worden omlijst door celliste Anne Magda de Geus, kleindochter van de Kamper politieman in de oorlog Karel de Geus, collega van Kapenga. De uitzending zal in zijn geheel een uur duren.
‘We hopen met deze online aanpak tegemoet te komen aan de sterke wens onder de familie Kapenga en onze leden de presentatie hoe dan ook niet uit te stellen’, aldus JvA-voorzitter Herman Broers namens de organisatie. ‘De belangstelling is groot en veel verwanten van Kapenga die wilden komen, zijn op leeftijd. Uitstel is ongewenst.’ Volgens Broers is het voor zowel de Stadskazerne als ook de vereniging een goede gelegenheid om ervaring op te doen met een online aanpak: ‘We zijn nog niet af van de corona-maatregelen, maar ook niet meer bereid ons lezingenprogramma weer helemaal plat te leggen. We willen creatief zijn en programmeren binnen de regels.’
Iedereen die zich heeft aangemeld voor de lezing krijgt persoonlijk bericht per email via de Bibliotheek Kampen.

De livestream van boekpresentatie en tafelgesprek is te volgen via de link  https://youtu.be/BV5GnXXbfuk. De uitzending start dinsdagavond 16 november om 20.00 uur. Het programma wordt tevens opgenomen en zal voor belangstellenden op ieder gewenst moment terug te zien zijn.

Kamper Almanak

UITGIFTE KAMPER ALMANAK 2023 VANAF 18 NOVEMBER BIJ THE READSHOP BOS

Klik hier voor meer info.